12/17/2010

liikkuvaa kuvaa.

Kävin eilen ystäväiseni kanssa leffassa.
Meille on vähitellen muodostumassa tästä hauska joka kuukautinen tapa.
Jompikumi bongaa kiinnostavan leffan ja sitten mennään.
Yleensä samalla poiketaan myös johonkin syömään ja ruoditaan maailmaakin parempaan suuntaan.
Me laik it!

Eilen oli vuorossa RARE EXPORTS.

En tiennyt mitä odottaa leffalta jota olin kuullut kehuttavan aika paljon. Kuulemma tullessaan vetänyt enemmän väkeä saleihin kun Potterin Hartsa?
Ja hei... Leffa oli ihan huikee!
Siis en teidä onko tekijät tehdessään tienneet että siitä tulee yhtä aikaa niin inhorealistinen, tahattomasti ja tahallisesti hausak, säikyttävä ja kaikkea.
Ihan huima.


Leffaillan innoittamana ajattelin laittaa teille muutaman katselu-vinkin.
Joistain ei niin valtavirran leffoista.
Watch and enjoy, or feel bad.

RARE EXPORTS: (teattereissa nyt)


Elokuva niille,j otka luulevat etteivät enää usko Joulupukkiin
Korvatunturille, 486 metrin syvyyteen on kätketty joulun tarkimmin varjeltu salaisuus. Nyt on aika kaivaa se esiin!
3. joulukuuta 2010 jokainen uskoo Joulupukkiin.
Perustuu ohjaaja Jalmari Helanderin palkittuihin, kulttimaineen saavuttaneisiin lyhytelokuviin.
Pieni Pietari poika alkaa selvittää mitä ihmettä korvatunturilla kaivetaan. Hän myös saa selville ettei pukki olekaan ehkä se tuttu punanuttu joka lahjoo kilttejä lapsia.

Tarina sieppaa mukaansa heti alkumetreiltä. Suomalaiseksi elokuvaksi erittäin mageita erikoistehosteita.En suosittelisi ihan herkille katsojille, vaikka nyt mikään totaalinen splatteri ei olekaan.
Muhun tämän leffan kiero ja musta huumori puri kovaa.
Vaikea kuvailla leffaa paljastamatta juonta!
Mutta special-tietona sellainen vahva huhu, että leffassa on mahdollista nähdä kymmenittäin noin 70-80v mieskuorolaisia munasillaan :D

FAST FOOD NATION:

Ashley Johnson, Avril Lavigne, Bobby Cannavale, Bruce Willis, Catalina Sandino Moreno, Esai Morales, Ethan Hawke, Greg Kinnear, Kris Kristofferson, Luis Guzmán, Patricia Arquette, Paul Dano, Wilmer Valderrama, Richard Linklater, Draama
Elokuva kertoo monitasoisesti amerikasta ja sen pikaruoka kulttuurista.

"Huipulla pomot työryhmineen suunnittelee isossa pilvenpiirtäjässä uusia hampurilaistuotteita iskulauseineen. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että Mickey'sin hittituotteen lihaan on eksynyt lehmänkakkaa. Isompi pomo käskee vähän pienempää pomoa ottamaan asiasta selvää. Niinpä Don Anderson (Greg Kinnear) lähtee hetkeksi aikaa perheensä luota pariksi päiväksi ottamaan asioista selvää. Vierailu hampurilaislihavalmistamossa ei paljoa avaa silmiä, mutta matkan aikana tavatut ihmiset ja niiden kanssa käydyt keskustelut avaavat niitä enemmän. Don tapaa mm. Kris Kristoffersonin ja Bruce Willisin esittämät hemmot käydessään matkaa, jonka edetessä hampurilaisia on yhä vaikeampi syödä."

Elokuvassa limittyy mielenkiintoisesti useita eri ihmiskohtaloita. Pisti todellakin ajattelemaan miten paljon isot firmat polkevat pieniä ihmisiä jalkoihinsa ja miten rahalla saa ja hevosella pääsee.
Ei mikään ihan iisisti tujoteltava leffa, mutta suosittelen.
Sisältä joitakin aika puistattavia kohtauksia. yäk. ei tehny kyllä mieli hmapparia tämän jälkeen.


SEKSIHULLUN PÄIVÄKIRJA:


Jos paljas pinta ja suorasukaiset seksikohtaukset hirvittää, skippaa tämä.
Mutta jos pystyt moista katselemaan ihan objektiivisessa mielessä niin itse koin tämän mielenkiintoisena kasvutarinana.
Ranskalainen nuori nainen hakee paikkaansa maailmassa ja oikeutusta omille haluilleen ja tarpeilleen.
Matka kulkee huonoista suhteista hyvän seksin kautta aina ilolinnun osaan asti.
En nyt väitä että tämä olisi jopu huippu teos, mutta muhun tälläinen tietty rikkinäisyys ja inhimillisyys puree.
Parisuhteet eivät ole aina kauniita satuja joissa silitellään ja pusutellaan.
Joissain sujteissa jyystetään kunnolla ja otetaan turpaan.
Kannattaa katsoa.

SID JA NANCY:

"Sid ja Nancy kertoo Sex Pistolsin lyhytaikaisen basistin ja amerikkalaisen bändärin/ilotytön/heroinistin rakkaustarinan. Se alkaa Nancyn murhasta ja koko elokuva on Gary Oldmanin esittämän Sid Viciousin näkemys asiasta, poliisiasemalla tehty tunnustus. Varsinainen tarina alkaa, kun Sid ja Chloe Webbin esittämä Nancy hengittivät ensimmäisen kerran saman huoneen ilmaa ja loppuu neworkilaisen hotellin huoneeseen. Kertoiko Sid tätä koskaan kellekään muulle, vai onko se vain tekijöiden fantasiaa Sidin kustannuksella, se jää arvoitukseksi."

Surullinen ja jollainlailla myös suloinen kuvaus kahden nuoren ja niin armotta pihalla olevan ressukan elämästä.
Todellakin suuri rakkaustarina, kaikesta huolimatta.
Tässä sekoillaan, mutta yhtä aikaa mennään "kunnes kuolema meidät erottaa hengessä".


Kaikki nämä leffat ovat jollainlailla rujoja, mutta joku näissä liikautti jotain minussa.
Katsokaa ja nauttikaa. tai voikaa pahoin.

Hieman mua harmitti että Nancy kuvattiin lähinnä itsekkäänä ja raivohulluna lehmänä. Todellinen psyykkisesti sairas ja herkkä ihminen ei oikein pääse oikeuksiinsa. Kuva on ehkä hieman yksipuolinen.

Ei kommentteja: