12/02/2010

Joulu tulee... Olenko valmis?


-En!
Mutta tarviiko sitä ollakaan?
Toisinaan ihan hengästyn kun seuraan millä innolla ihmiset aloittavat joulun laittamisen ja valmistelun jo suunnilleen lokakuun puolivälissä!
Kaikki siivotaan vaatekaappeja myöten (meinaakohan joku viettää sen joulun siellä vaatekaapissa). Ruokaa haalitaan kokonaisen armeijan tarpeisiin (kyllä se pitää 10 kilon kinkku olla kahden hengen taloudessa...), Jouluvalot laitetaan jo lokakuun alussa (mitä enemmän sen parempi...Jaa mitä? Miten niin naapuria häiritsee meidän vilkkuvat ledi-köynnökset? Punainenhan on joulun väri!), lahjoja....laaaaaahjoja.... Niitä on ostettu jo juhannuksen jälkeen alennusmynnistä! (mitä sitten jos sille veljen nuorimmaiselle seppo-petterille ei oo enää kuukausiin mahtunut 70cm potkupuku ja mitä sitten vaikka naapuria ahdistaa kun kannamme sille sen muka rakkaudella valitun "viis yhden hinnalla halpis konvehtirasian").

NIH.
Kukaan ei varmana usko että ite tykkään joulusta toooosi paljon ja haluan sitä viettää rakkaideni kanssa, kaikessa rauhassa.
Tykkään ruoasta, lahjoista, suklaasta, kynttilöistä, jouluvaloista....Jopa toki siitä siististä kodista.
Mutta aina vaan jotenkin toivon että se joulu voisi tulla ilman monen kuukauden hysteriaa.
Nautin kyllä siitä että ostoskeskuksissa soi joululaulut, enkä ärsyynny vaikka ne soisivat jo marraskuussa. Mutta tarviiko niin älyttömästi höyrytä!!!

Ja siis SAAAAAA toki laittaa joulua paljon ja runsaasti, saa iloita siitä touhusta. Mutta sillon jos se höösääminen alkaa kiristää pinnaa ollaan jo ihan väärillä urilla.
Jos visakortti vingutetaan hampaita narskutellen tappiin turhantärkeiden lahjaröykkiöiden takia.
Jos perheen äiti (tai kuka nyt sitä joulua laittaakin) puhkeaa itkuun kesken lanttujen kuorimisen niin onko enää kivaa??
Jos isä saa kuusen varastamis-reissulla sydänoireita kun on niin väsynyt pitkän työpäivän päälle, niin onko se kuusi sen arvoinen?

Itse olen luvannut järjestää ekaa kertaa joulun täällä omassa kodissamme.
Aattona suuntaamme varmaan Anopin notkuvien pöytien ääreen ja sitten 25pv mun vanhemmat tulevat meille joulua viettämään.
ja ihan tässä julkisesti tunnustan että en muuten aio vääntää laatikoita (jos innostun niin kokeilen jonkun tekoa) ja kinkunkin saa puolisko paistaa!
Meillä mennään valmiilla laatikoilla (älähän äiti vedä siellä kahveja väärään kurkkuun jos luet tätä :D),meinasin ostaa ne kylläkin jostain "kotitekoisena". Saarioiseen en uskalla ehkä lähteä kun "kotitekoistakin" saa ostettuna kohtuulliseen hintaan!
Saatan kokeilla jotain ihania nopsia ohjeita joita esim ystäväiseni Ani kokovartalofiilis ihanasti blogissaan meille kertoilee. Pekoni-luumut vallankin jäi kytemään mieleen.



Vietän todennäköisesti päivät ennen joulua yövuoroissa töissä, joten ihan kai hulluihin suorituksiin kotona ei voi mun vaatiakaan kykenevän.
Aion pakottaa puoliskon auttamaan siivoilussa ja joulu luodaan meille mahdollisimman kiireettömällä ja mukavalla fiiliksellä. Ei kaahottamalla.

Lahjoista jo sovittiin ettei varmaankaan edes ostella mitään.
Tavallaan sääli koska rakastan lahjoja. Etenkin niiden antamista, mutta tässä raha- ja remonttitilanteessa parempi sijoittaa yhteiseen kotiin mieluummin.
Ja josko joulun jälkeen saisi ostettua sen useamman vuoden haaveilemani KUIVAUSRUMMUN!!!

Vanhemmilleni haluan keksiä jotain ja varmaankin jussin perheelle, mutta siinäpä ne sitten onkin...

1 kommentti:

Mallu kirjoitti...

Mä oon kyllä niin samaa mieltä sun kanssa. EN ymmärrä miksi pitää hössöttää siitä ihan koko ajan. Onneksi mun ei tartte laittaa joulua tänä vuonna. Varsinkaan anoppilaan! Meni hermot. Argh! Mä aion mennä omille vanhemmille, K:sta en tiedä. Se olis vuoro olla mun porukoilla.. Mutta anoppi haluis meidät sinne, mutta mä en haluis sinne... :D Voitais me jouluna olla erossakin.