4/08/2011

Älä valita. Ala valita!


Selätin siis poliittisen kriisini ja päätin että tänään perskutarallaa äänestetään niin että ääni menee. Ja toivottavasti hyvään osoitteeseen menisi.
Oikeesti. Mulle meinasi tulla jo uskon puute ja kaikki muut mahdolliset pipon kiristykset kun mietin ketä hittoa sitä äänestäisi.
No en äänestänyt hittoa, mutta onneksi ehdokas löytyi.
Nyt on jostain syystä oikein hyvä fiilis.

Olen surffaillut paljon vaalikoneita ja ehdokkaiden omia sivuja ja lueskellut vaaliteemoja.
Miettinyt olenko valmis vaihtamaan tutusta jo äidinmaidossa omaksutusta puolue-kannasta johonkin uuteen ja erilaiseen. Mutta ei. en vaan osannut, enkä edes sitten lopulta halunnut.

Tärkeimmät kriteerini ehdokkaalle olivat: Nuori (mielellään lähellä omaa ikääni), nainen, vanhustyön parantamisen asiakseen ottava (ehkä jopa sos.terv. alan ihminen itsekin), työolojen parantamisen puolesta puhuja. Ja oli niitä muitakin henkilökohtaisempia kriteerejä. ja tälläinen löytyi!! Hyvä.

Toivoisin, että sinä seillä ruudun ääressä... Niin juuri sinä!! Niin..toivoisin että menisit ja äänestäisit. Nyt on monella tapaa hyvin tärkeää käyttää ääntään muuhunkin kun kaljatuopin tilaamiseen ruuhkaisella tiskillä, kahvipöydässä kälättämiseen tai kersoille karjumiseen :)

Ei voi meinaan olla siitä kii että se olis jotenkin vaikeaa tai että se vaatisi hirveästi.
Jos vaikka tänään työmatkalla iskee halu mennä äänestämään ennakkoon niin ei tarvii hei olla ees sitä "ilmoitus äänioikeudesta"-lappua mukana. (juuri itsekin opin tämän tänään!!) Ihan vaan pelkkä virallinen henkkari riittää.

Ja Hämeenlinnassa pystyi äänestämään esim Prismassa (siinä pullopalautus automaattien syvennyksessä) ja paaaaaljon on muitakin paikkoja. Joten ei pitäs jäädä siitä kii ettei osu työ- tai vaikka shoppailu-reissun varrelle äänestyspaikkaa.

No Nyt siellä ladataan jo monesta suusta että "en mä tiedä ketä sit vois äänestää" ja "ei yks ääni vaikuta mitään".
Tee vaikka muutama vaalikone. Ja älä pelästy vaikka sieltä tulisi joku erikoinen puolue ykkössijalle. Jos emmityttää äänestää jotakin erikoisempaa puoluetta niin selaa eteenpäin niin kauan kuin löytyy mieleinen.
Sen verran kannattaa puolueisiinkin tutustua että tietää minkälaista porukkaa aikoo kannattaa.
Mutta se ei paljon vaadi. Googeliin vaan k.o. puolueen nimi ja nettisivuilta takuulla löytyy heidän jonkunlainen vaalilinjauksensa.

Ja vaikka olisitte aika varmoja ettei ehdokkaanne voi mennä läpi, niin silti kannattaa äänestää koska se hyödyttää kuitenkin hänen edustamaansa puoluetta tai vaaliliittoa suhteessa muihin alueen puolueisiin/vaaliliittoihin.
Täällä ääntenlaskennasta hyvää tietoa: esimerkki äänetenlaskennasta

Ja jos ette ihan oikeesti keksi ketä voisi äänestää niin voihan sitä jättää protestiksi vaikka tyhjän lapun. Tai kirjottaa vaikka siihen et äänestät aku ankkaa. Ei ehkä paras vaihtoehto, mutta on sekin tapa vaikuttaa.

Ihan oikeesti. Mä en ole mitenkään erikoisen tietäväinen politiikasta. En seuraa säännöllisesti mitään poliittisia lehtiä tai tv-ohjelmia. En ole ikään aktiivi. Mutta toiminta tuossa ammattiosaston hallituksessa on joiltain osin avannut silmiä esim. sen suhteen miten kovilla hoitotyössä ollaan ja kuinka oikeesti tärkeää hyvän vanhustenhoidon kannalta olisi saada vihdoin vanhustenhuoltoa säätelemään ihan laki/lait, eikä vain nykyiset suositukset joita ei kuitenkaan ole pakko noudattaa. Ja että sinne lakiin saataisiin myös maininta henkilökunnan mitoituksesta!!
Sulla varmaan on myös mielessä joku asia mikä vois olla paremmin? Kaipaatko lapsiperheille enemmän tukea? Vai huolettaako sua nuorten mielenterveys ongelmien lisääntyminen? Näätkö ympäristön ongelmat ykkösenä?

Itse olen ihan vaan nettiä surffailemalla ja ihan sattumalta kanavasurffaillessa vaalikeskusteluja harvakseltaan seuraamaan jääneenä löytänyt kyllä valtavasti tietoa. Ja näin se ehdokaskin löytyi ja ei vienyt mitenkään viikko tolkulla aikaa.
Saman ajan, jonka käyttää vaikka facebookki pelejä pelaillen joskus tylsänä hetkenä, voi käyttää vaikka tekemällä pari vaalikoneen testiä.

Ja vallankin heille jotka eivät ole puoluekannassaan kovin ehdottomia, on vaalikoneesta todella jopa hyötyä. Sieltä näet kuka ehdokkaista oikeasti ajattelee kuten sinä ajattelet.

Tässä lista joistakin vaalikoneista jotka musta itestäni ovat olleet kattavia:
YLE:n vaalikone
MTV3 vaalikone
Täällä oikeen linkkilista moneen moneen vaalikoneeseen jos edelliset ei miellyttäneet

Lisäksi tämä sivu osoittautui aika mielenkiintoiseksi jos haluaa tutkia esim ehdokkainen kantoja ympäristön- ja eläintensuojeluun, tasa-arvoon (esim sukupuoli neutraaliin avioliittolakiin) jne: Eläinsuojelua, ydinvoimaa, itämerensuojelua, tasa-arvoa, ihmisoikeuksia ja ehdokkaita mielipiteineen. klik klik

Eli äänestäkää! Älä valita vaan ala valita!!
Raahatkaa se kumppani siitä sohvalta kans mukaan äänestämään. Tai sopikaa treffit ystävän kanssa kaupungille kahville ja koukatkaa äänestyspaikan kautta.
Tai tehkää vaikka työporukalla tai sukulaisten voimin hyökäys lähimmälle äänestyspaikalle! (ei polttopulloin vaan henkkarein varaustautuneena)
p.s. nytkin tämän mun blogin lukemiseen käyttämäsi ajan oisit voinut tehdä pari vaalikonetestiä ja löytää sen ehdokkaan ;) hahaahaaaa.

4 kommenttia:

Ani, Kokovartalofiilis kirjoitti...

AMEN! Olen huomenna menossa :)

Poison Ivy kirjoitti...

Mä rakastan paasata, as you know!! Haha!

Mallu kirjoitti...

Äänestin mäkin tänään. Mutta en osannut valita omaa puoluetta. Vieläkään. Joten äidinrintamaidosta saatu puolue oli se jota äänestin. ;D Mutta luulen, että tää ehdokas on ainakin oikea henkilö. Mä en edes jaksanut keskittyä mihinkään oman etsimiseen. Oon vaan ollu niin väsynyt. Kaikkeen.

Poison Ivy kirjoitti...

sama mulla. en mää siitä yhdestä puolueesta osaa minnekään lähteä :D hahah. Nostan sulle hattua että jaksoit kanssa olla "aktiivinen" vaikka väsy onkin <3