2/17/2011

poliittinen kriisi.

Kaikkihan varmaan tietää, että eduskuntavaalit suoritetaan tässä keväällä.
Oottekos ajatelleet äänestää?

Ite oon ollu aina sitä mieltä että äänestäminen on aika must juttu.
En väitä että ihan kaikissa äänestyksissä oisin korteni kekoon kantanut, mutta ainakin näissä isommissa ja sitten oman kunnan jutskissa.
Musta jokaisen PITÄÄ äänestää, käyköön piirtämässä vaikka sukukalludet siihen äänestys korttiin tai kirjoittakoon vaikka että vaalit ovat perseestä jos ei muuta keksi.
Mutta kantaa pitää ottaa ja vaikuttaa. Ei vaan maata kotona äänestyspäivänä ja marista sitten seuraavat vuodet taas.

Kotona on ollut aika selvä kanta tässä politiikassa, Tai lähinnä siis puolueen valinnassa. Johtuen siitäkin että tätini on ollut kunnallispolitiikassa ja äiti kirkollispolitiikassa aiemmin mukana.
Täti taitaa itseasiassa olla kirkollispolitiikassa nytkin.
Toki me lapsetkin aikanaan jelpittiin mm. vaalimainosten jakelussa postilootiin jne ja ei sitä siinä sitten äänestysikään päästessään ajatellut puoluettakaan sen kummemmin. Siihen yhteen ja samaan kun oli niin tottunut.

Nyt olen viime vuosina ammattiyhdistys toiminnan aktivoimana alkanut ajatella tätä vaikuttamista ja politiikkaakin enemmän.
Ja suoraansanoen, en tiedä yhtään ketä seuraavissa vaaleissa äänestäisin.

Vaalikoneella olen joskus kokeillut kuka sopisi ehdokkaakseni ja niiden itselle tärkeiden asioiden ja kysymysten jälkeen vastaukset ovat yllättäneet.Ne ovat nimittäin olleet kaikkea muuta kuin sen tutun ja turvallisen puoleueen ehdokkaita.

Mitkä teemat itselleni sitten ovat tärkeitä?
Jos ihan henkilökohtaisesti lähdetään miettimään niin polttoaine ja auto-vero saisi laskea reilusti. Puolestaan tupakan ja miksi ei jopa alkoholinkin verotusta voisi nostaa.
En tavallaan pidä hulluna tuota karkkien jne veroakaan.
Ihmisille VÄLTTÄMÄTTÖMIEN tuotteiden verotus pitäisi pitää maltillisena.

Palkasta maksettava veroa pitäisi jotenkin suhteellistaa.
En pidä reiluna sitä että todella matalapalkkainen siivooja voi olla verotuksellisesti yhtä armottomassa tilanteessa kuin joku 5 numeroisia kuukausituloja tienaava...
En tarkoita tätä nyt ihan niinkään että vaikka 6000€ tienaavan pitäs maksaa 60% veroa ja 1500€ tienaavan 10%.
Mutta olisi ihan kohtuullista säätää joku laki tai asetus joka turvaisi sen että työnteko kannattaa. Että käteen jää enemmän rahaa työtä tehdessä kuin esim työttömyyskorvauksilla elellessä.
Sekavaa, en osaa tätä muotoilla oikein kunnolla...

Mulle sydäntä lähellä ovat vanhukset ja hoitohenkilökunta.
SuPer ajaa erittäin hyvää asiaa vanhusten ulkoilumhdollisuuksien puolesta: Mummot ja papat ulos direktiivi, klik klik
Ihan käsittämätöntä että nykysuomessa säästetään niiden ihmisten kustannuksella joilta tämän maan olemme perineet. Vanhukset tuupataan tupaten täysiin laitoksiin joissa hoitajat saavat juosta kieli vyön alla jotta saavat perushoidon tehtyä...
Ei puhettakaan että mitään sen kummempaa virikettä, jumppaa, ulkoilua tai seurustelua olisi aikaa taata.
Ja muutenkin....
Ei varmana tarvinne alkaa tässä jälleen kerran lataamaan sitä kaikkea kuinka harvakseltaan vanhukset pystytään viemään vessaan ja kuinka monta tuntia pahimmillaan joutuu olemaan märässä vaipassa... jne. You name it.
Tästä aiheesta olen aikeissa postata joskus ihan erikseen.
(luojan kiito omassa työyhteisössäni on edes hieman paremmin asiat kuin monessa muussa paikassa.)

Tämä siis on todella tärkeä kriteeri valitessani ihmistä jonka tahdon eduskuntaan asioistamme päättämään.
Jos ehdokkaalla ei ole teemana tai ajatuksena vanhustenhuollon parantaminen Suomessa ja muutenkin hoitoalan henkilökunnan lisääminen niin eipä tule kauppoja.

Jos olen rehellinen niin niinkään en kiinnostu ehdokkaista jotka ajavat lapsiperheiden tai vaikkapa maahanmuuttajien asiaa. Toki arvokkaita aiheita nekin, mutta minun henkilökohtaisessa elämäntilanteessa ja arvomaailmassa nyt vanhukset menevät ykkössijalle. Ja matalapalkka-alojen palkkauksen korjaaminen & työhyvinvointi.

Myös harrastusmahdollisuuksia lisää, kaiken ikäisille. Aktiivista ja turvallista yhteiskuntaa toivon. Ihan sellaista "kansan-kulttuuria" ja sitä mitä kylillä ja turuilla halutaan.
En niinkään toivo mitään mammuttimaisia kulttuuri-taloja tai oopperahalleja, ne ovat jääneet itselleni vieraaksi. Mutta paikalliseen kulttuuri- ja liikuntatoimintaan koen tarpeelliseksi satsattavan.
Esim kaupunginteattereiden toiminta, kunnalliset uimahallit jne. Sellainen jokaisen kansalaisen lähellä oleva toiminta. Ei pelkkä pääkaupunki-keskeisyys tms.

Olen myös miettinyt esim maahanmuutto-asioita.
En väitä että tuntisin tarkalleen esim suomessa asuvien pakolaisten määrää ja että voisin olla tässä asiassa sortumatta kliseisyyteen.
Kaksi piippuinen juttu... Ja helposti tulee leimatuksi raisitiksi jos on erimieltä niiden kanssa jotka avaisivat rajat ihan täysin.

Toki PITÄÄ auttaa hädänalaisia, myös pakolaisia, mutta mielestäni meidän on vähintään yhtä paljolla (raha ja resurssit) hoidettava omia vähäosaisiamme. Kodittomat, todella käyhät, syrjäytyneet, mielenterveyspotilaat.
Ymmärrän kyllä että monen pakolaisen on hengenvaarallista jäädä kotimaahansa ja apu tulee enemmän kuin tarpeeseen, mutta samalla mietin sitä koditonta joka näilläkin -30 pakkasilla koittaa jossain lehtikeräys-laatikossa selvitä aamuun asti jolloin pääsee johonkin yleiseen vessaan lämmittelemään.
En siis sano ettei Suomeen saisi ottaa yhtään pakolaisia tai en ajattele rasistisesti. Mielestäni meidän on pystyttävä takaamaan alkuperäisillekin Suomalaisille edes välttävä toimeentulo ja katto päänpäälle.
Jos siis minun tulisi leikkiä hetki jonkinsortin jumalaa ja päättää rakennetaanko vaikka omalle kylälle kodittomien asuntola jossa tehdään kuntouttavaa työtä heidän saamisekseen jälleen jaloilleen vai haluaisinko sinne vastaanottokeskuksen niin tässä tapauksessa vetäisin kotiinpäin. Eli kodittomat.
Toki pitää kehittää esim kehitysapua ja vallankin auttaa ihmisiä auttamaan itseään. Jotta he saisivat omissa maissaan uuden alun ja elämän mahdollisuuden. Jos se vain millään on turvallista tai mahdollista.

hmm. kinkkistä.

aion kyllä todellakin jatkaa vielä ehdokkaisiin perehtymistä ja ehkä löydän "sen oikean" vielä.

2 kommenttia:

Hanna kirjoitti...

Olen kehitellyt sellaisen taktiikan Eduskuntavaaleihin, että jos hitti-ehdokasta ei löydy, äänestää jotain sellaista ehdokasta jolla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä eduskuntaan. Sitten kun asiat jatkavat huonosti oloaan voi valittaa että "voi voi kun mun ehdokas ei päässyt, se olis varmasti ajanut tätäkin asiaa".

Poison Ivy kirjoitti...

haha. toi on aika hyvä :)