11/14/2010

ostakaa omat peittonne!


Olen viime päivinä miettinyt tätä eduskunnan "torkkupeitto"-kohua.
Kävinpä tästä erään tuttavan kanssa keskusteluakin ja hän oli kovasti sitä mieltä että "kyllä sinäkin sellaisen peiton ottaisit jos annettaisiin" ja että kansanedustajan työ on niin raskasta että hyvä kun on asialliset varusteet. "kun ei se ole mitään 7-16 duunia...".

öh. Kertokaa mulle MIKSI ihmiset jotka tienaavat vaikka kuinka monta tonnia kuussa eivät voisi ihan itse ostaa omia torkkupeittojaan jos sellaisen tarvitsevat?

Jotenkin ei mahdu mun jakeluun, että esim tällä hoitoalalla millä työskentelen, saa anoa jokaista apuvälinettä ja muutakin perusvalikoimasta poikkeavaa tuotetta moneen kertaan. Ja sellaisen saa jos se suinkin jollain saadaan budjettiin sopimaan?!

Esim jokin aika sitten kolleegani pyysi että voisiko osastolle hankkia sellaisen "pottatuolin" jonka käsinojan saa nostettua ylös. Oleellisesti yöllä yksin asukkaita pissattaessa helpottaisi työtä kun käsinojan saisi nostaa ylös ja pitää kaksin käsin vanhuksesta kii kun häntä nostaa asioilleen. Tällähetkellä käytössä oleva "keija" on vanhaa mallia ja sen kanssa on aika taiteileminen miten saat mummukkaisen pysymään pystyssä ja toisella kädellä siirrettyä pottatuolin hänen alleen kun eihän ketään voi käsinojan päällekään istuttaa...
Vastaus oli että harkitaan vielä löytyykö rahaa ja onko niin tarpeellinen että saadaan tilata.
Arvatkaa vaan miltä tuntuu kun samaan aikaan veronmaksajien rahoilla hommataan muutamalla kymppitonnilla PEITTOJA!

Olen myös mietiskellyt mihin kaikkeen se 27000 euroa riittäisi?

Sillä saisi esim..

...540:lle vähävaraiselle perheelle 50€ lahjakortti joulua varten.

...2700 kodittomalle ruokaa (jos ajatellaan aterian hinnaksi 10e/naama, todellisuudessahan tuolla 10 €:lla ruokkii perus-ruoka aianeilla useammankin ihmisen kuin yhden. Eli vaikkapa kunnon hernesoppaa olisi saanut varmaan jopa 50000 koditonta) vaikkapa itsenäisyyspäivän kunniaksi.

...niitä portatiivejä tuolla rahalla olisi saanut noin 270-90 kpl. hinnasta riippuen.

... noin 330 pakettia (paketissa noin 100 vaippaa) vaippoja kotona asuville vanhuksille. En tiedä kuinka moni tiesi sitäkään että erittäin iso osa vanhuksista joutuu ostamaan ihan itse pienestä eläkkeestä vaippansa. Kunta maksaa vain tietyillä diagnooseilla vaipat kotikäytössä.

...kondomeja nuorisolle estämään seksitautien leviämistä. Jos kortsupaketin hinta pyörii siinä noin 5-6e tietämissä niin niitähän saisi sillon 5400-4500 pakettia.

...Rokote kohdunkaulan syöpää aiheuttavaa papillooma virusta vastaan hinta 380- 450e kappale.71-60 kpl. puhumattakaan paljonko voitaisiin esim kehitysapuun hankkia rokotteita tuolla 27 000 jöröllä.

...masentuneille, esim cipralex 10mg, 100kpl paketti masennuslääkettä maksaa noin 85e ja näitähän riittäisi tuolla rahalla siis 317:lla masentuneelle.

Jokainen voi itse miettiä lisää esimerkkejä. Mutta esim mun mielestäni jokainen noista listaamistani esimerkeistä on monta kertaa tärkeämpi asia kuin kansanedustajien torkkupeitot!
Ja jokainen mun esittämistäni kohdista saattaa jopa pelastaa ihmishenkiä, tai ainakin oleellisesti parantaa yksilöiden terveyttä tai suojata, auttaa. Tekeekö torkkupeitto saman??


Muutenkin tämä alussa mainitsemani keskustelu tästä aiheesta aiheuttaa mielipahaa...
"Kun ei se ole mikään 7-16 duuni." Ei munkaan työni ole ja teen sitä naurettavan pienellä rahalla siihen nähden miten vaativaa työni on. Ja kuinka raskasta. Kuinka isoista asioista tässäkin ammatissa otetaan vastuuta. Ihmishengistä on kyse.
Kansamme kerma siellä arkadianmäellä ehkä vastaa isoista asioista ja isoista linjoista, mutta esim me hoitajat hoidamme heidänkin vanhempiaan! Jopa heitä ja heidän henkeään tiukassa paikassa.

Myös muut pienipalkkaiset ammattikunnat omalla sarallaan vaikuttavat kansanedustajienkin arjen sujumiseen. Yhteistä vaan on että meitä ei katsota torkkupeittojen arvoisiksi.
Kyllä kansanedustaja saa ottaa raskaan työpäivän keskellä tai jälkeen torkut desing rättinsä alla, mutta mitenkäs hoitajan laita on? Siivoojan laita? Kaupan kassan laita?

Hoitaja (puhun nyt omasta ammattikunnastani kun sen tilanteesta olen parhaiten perillä) saattaa tehdä oman vuoronsa perään sairastuneen työtoverin vuoron (tätä tapahtuu viikoottain), liian vähällä miehityksellä (liian vähäinen miehitys on päivittäistä melkeinpä).
Potilaat on hoidettava, ei voi katsoa kelloa aina...useinkaan.
Oma kahvtauko jää pitämättä, ruoka jäähtyy kolmeen kertaan ennenkuin pääsee syömään, koska ihmisillä on hätä ja avuntarve.
Monena päivänä olisi takuulla yhtä paljon torkkupeiton tarpeessa kun kansanedustajakin!
Ja vallankin kun ei voi hurauttaa kansan laskuun taksilla kotiin tai syödä ravintolassa "kokous lounaita". Ihan omasta selkänahasta on kaikki revittävä.

Työ varmasti on raskasta sekä hoitajalla, että kansanedustajalla. Mutta älkää silti helvetti sentään väittäkö että kansanedustaja ihan oikeasti tarvitsee yli 100€ viltin, TYÖPAIKALLE!
Pakatkoon omat täkkinsä mukaan jos työmaalla on pakko torkkua!
Minäkin torkun, mutta kotona, ja ihan mummulta perntönä saadun viltin alla. Tai 2,99e maksaneen jyskin alennuksesta ostetun viltin alla.

Ja saatte, armaat lukijat, muistuttaa mua tästä bloggauksesta jos joskus kansanedustaksi asti jonkun onnettoman sattuman kautta päädyn. Minä ainakin annan oman vilttini kodittomalle! Tai lähetän tunnolliselle hoitajalle.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Toi on kyllä vähän läppä toi torkkupeitto-gate, mutta mä en oo jaksanu sitä noin paljon edes miettiä.

Ymmärrän aivan täysin ja oikeutan sen että kansanedustajien palkkoja korotetaan esimerkiksi, koska se on mun mielestä ihan oikein ja palkkataso täysin oikeutettua. Ymmärrän että päivät venyvät monesti pitkäksi ja jossain on ihan ok vetää työpäivän lomassa ne tirsat.

Mutta satasen röijy, se aiheuttaa mussakin pyrskähdyksen...

Satu

Hanna kirjoitti...

Ainoa hyvä asianlaita tässä jutussa on se että torkkupeitot olivat sentään kotimaisia. En missään nimessä puolustele että hyvähyvä, mutta jos eduskuntaan olisi ostettu jotain lapsityövoimalla tehtyjä ökytorkkupeittoja niin olisin aika käärmeissäni.

Anonyymi kirjoitti...

Kalliitthan ne kyllä oli, ilman muuta. Eikä todella mustakaan olisi tarvittu sellaista panostusta päikkäreihin.
Mua on julkisissa keskusteluissa häirinnyt se, että syy laitetaan kansanedustajien niskaan, vaikka ne eivät olleet asiaan vaikuttamassa. Museoviraston päätöksellä ratkaisuun päätyi sisustussuunnittelija, ja sitten vaan peittokaupoille. Hankinta tehtiin olemassaolevasta budjetista suojelukohteeseen.
Jos ite olisin kansanedustaja, niin mahtaispa vituuttaa, kun tulis tämäkin paksa omaan niskaan ilman aihetta (aiheitakin on, en kyllä käy kiistämään).
Samoin sitä poloa tekstiilitaiteilijaa vedetään lokaan ihan syyttä. Oon sitä mieltä, että kotimainen käsityö on arvokasta, ja tekijälle siitä taidosta palkka. Jos taiteilijalta tilataan peittoja, niin peittojahan hänen täytyy silloin tehdä. Eikä se 120 e ja risat ole edes taidekäsityöstä vielä paljon.
Mä vähän veikkaan että tässä on takana jotain sellaista, että koska se on museoviraston suojelema rakennus, ja siellä valokuvataan paljon, niin puitteet halutaan pitää sen mukaisina. Pitää siis yllä näitä valtiovallan symboleja, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävääkin - jos vaikka hassua vähän.
Ja hyväksyn ne edustajien tirsatkin ihan ilolla. Duuni on hullun raskatsa hommaa, ja varsinkin nyt, kun kaikki epäilykset tehdyistä ja niistä tekemättömistäkin hassutuksista tulee jatkuvasti omaan nilkkaan.On se kuitenkin niinkin, ettei niitä ihan kaikesta voi tilille laittaa, ja jonkun ne(kin) duunit on demokraattisessa valtiossa tehtävä.

Mutta sun rahankäyttökohteet oli ehdottoman tärkeitä kaikki, ja hyvin konkretisoi sitä, mitä sillä summalla myös sais aikaan.
Ehkä varsinkin just tähän aikaan, kun se luotto on niin kuralla valmiiksi, ois voinu hiukan käyttää harkintaa tässäkin kohdassa.

Anonyymi kirjoitti...

hei haloo, komppaan hannaa ihan satanolla! joo, toki kansanedustajien duuni on raskasta, mutta voisko tässä kohtaa sanoa tän legendaarisen, ammatinvalintakysymys!!? ei mekään, jotka oikeesti painetaan niin fyysisesti kuin henkisestikkin raskasta työtä, saada/voida ottaa torkkuja kesken pitkän päivän tai vaikka yövuoron. joo'o, edelleen ammatinvalintakysymys ja olen sen asian tiedostanut silloin kun alotin kolmivuorotyön. mutta ihan oikeesti, miksi vitussa sitten kansanedustajat, joilla palkat on tähtitieteelliset saa vielä perkele torkkuakkin kesken työpäivän?!
kyllä mua sylettää aivan vitusti se, että torkkupeittoihin on syydetty tommonen määrä rahaa. miksei ikean vastaavat aja samaa asiaa jos kerta duunipäivän aikana on pakko torkkua?!
sillä rahalla olisi maksettu viidelle kodittomalle ihmiselle vuoden vuokrat.
mutta nukkukoon he sillan alla ja toivotetaan kansanedustajille oikein hyviä päivänokosia!!

hamish

Anonyymi kirjoitti...

mä jäin kelaileen tätä. Ja siis onhan se absurdia, ilman muuta. Mutta totta on sekin, että jos ne peitot ois haettu Ikeasta, niin avot mikä sota ois syntynyt siitä, että lapsityövoimalla on jotkut intialaiset rievut hommattu, tai että ei olla tuettu suomalaista käsityötä. Että suo siellä, vetelä täällä.

Tiijja kirjoitti...

Mä näen punaista kun kuulen sanan torkkupeitto. Ostin meille nimittäin punaisen sellaisen ja Ikeasta. =D.
Kai avainlippufilttejä hiukan edullisemminkin saisi kun tuolla rahalla? Miksi, oi miksi on viltin oltava "taidekäsityötä"??????
Ja miten niin kansanedustajien korkeat palkat on oikeutettuja, tahtoisin pari hyvää syytä? Toki työstä työn mukaan, mutta kun en tunne yhtään kansanedustajaa niin en tiedä heidän työnsä raskaudesta.
Vastuuko päätöksistä siinä painaa? Siis se, minkä voi aina sälyttää toisen niskoille? Vaiko rankat kokoukset ja täysistunnot, joista voi olla poissa ilman sen suurempia selittelyntarpeita? Täytyykö kansanedustajan olla 24 h valmiudessa, jos puoluejohtajan torkkupeitto sattuu vaikka lipsahtamaan tai tyyny ei ole hyvin? Täytyykö kansanedustajan olla vastuussa ihmishengistä? Ai mutta periaatteessa kyllä, kukas muukaan ne eläkkeiden pienuudet, opintotuen valtavuudet ja lapsilisien suuruudet päättääkään....

Niin että sorry, etten pysty oikeuttamaan kansanedustajien korkeita palkkoja ilman muutamaa pirun hyvää puolustuspuhetta heidän työnsä rankkuudesta enkä taidefilttejä. Ja sori näin pitkästä kommentista.... =D